narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

پروژه تحقیقی در مورد تعیین نیاز آبی گیاه چغندر قند در شرایط مشهد در طول فصل رشد

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
پروژه تحقیقی در مورد تعیین نیاز آبی گیاه چغندر قند در شرایط مشهد در طول فصل رشد

پروژه تحقیقی در مورد تعیین نیاز آبی گیاه چغندر قند در شرایط مشهد در طول فصل رشد

پروژه تحقیقی در مورد تعیین نیاز آبی گیاه چغندر قند در شرایط مشهد در طول فصل رشد

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه:13

 

  

 فهرست مطالب

 

 

تعیین نیاز آبی گیاه چغندر قند در شرایط مشهد در طول فصل رشد

خاک

اتمسفر

تبخیر و تعرق

روشهای غیر مستقیم تعیین تبخیر - تعرق

  1. روشهای موسوم به آیرودینامیک
  2. روشهای موسوم به توازن انرژی
  3. روشهایی که از ترکیب دو روش فوق حاصل شده و به نام روشهای ترکیبی معروفند.
  4. روشهای تجربی

معادله تجربی

روش بلافی – کریدل

ضریب گیاهی محاسبه ضریب گیاهی

منابع

 

 

رابطه بین آب، خاک، گیاه و اتمسفر را می‌‌توان به این صورت توصیف کرد که گیاه برای زنده ماندن نیاز به آب دارد و آب به صورت ذخیره در خاک موجود است. اتمسفر انرژی لازم برای گیاه را تامین می‌‌کند تا بتواند آب مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند. این فرآیند به ظاهر ساده در یک سیستم بسیار پیچیده و مرتبط به هم صورت می‌‌گیرد که به آن زنجیره آب – خاک – گیاه – اتمسفر گفته می‌‌شود. هر یک از عناصر این زنجیره متاثر از اجزای دیگر بوده و بر سایر عناصر نیز اثر می‌‌گذارند. به طوری که هیچ فرآیندی از آن رانمی توان به صورت ساده و مستقل در نظر گرفت و اگر عملا گاهی اوقات از فرآیندهای جداگانه ای مانند تعرق، جذب، تبخیر و یا امثال آن بحث می‌‌شود فقط از نظر ساده کردن موضوع و تبیین آن می‌‌باشد.

گیاه، در مناطق خشک و نیمه خشک که مساله کمبود آب یکی از معضلات کشاورزی می‌‌باشد، تعرق یکی از اساسی ترین فرآیندی است که در زنجیره آب – خاک – گیاه – اتمسفر صورت می‌‌گیرد. حدود 90% اجزاء فعال گیاه از آب تشکیل شده و بیش از 99% آب معرفی گیاه صرف تعرق می‌‌شود. تعرق فرآیندی است که طی آن آب از طریق روزنه های گیاه تبدیل به بخار شده و از آن خارج می‌‌شود. تعرق زمانی انجام می‌شود که فشار بخار آب در داخل روزنه گیاه بیشتر از فشار بخار آب در هوای مجاور بوده و روزنه ها نیز باز باشند تا دی اکسید کربن بتواند برای انجام عمل فتوسنتز وارد گیاه شود. بنابراین هرزمان که روزنه ها باز باشند ولو این که در داخل خود برگ و یا در حد فواصل برگ و هوای مجاور مقاومت هایی صورت بگیرد، عمل تعرق انجام می‌‌پذیرد.

خاک: در زنجیره آب – خاک – گیاه – اتمسفر، خاک را می‌‌توان مخزنی دانست که آب را موقتا در خود ذخیره کرده و سپس به تدریج در اختیار گیاه قرار می‌‌دهد. نیروهای
موئینه ای و جاذب خاک که به نام نیروهای ماتریک (matric) معروفند مقدار قابل توجهی آب را در داخل منافذ خاک نگهداری می‌‌کنند. نیروی موئینه ای به دلیل چسبندگی ذرات خاک با آب واکنش سطحی مولکولهای آب به وجود می‌‌آید و نیروی جاذبه ای به دلیل بار منفی سطح ذرات رس است که بخش مثبت مولکولهای قطب قطبی آب را به خود بچسباند. برای این که آب بتواند در خاک جریان پیدا کند باید نیرویی که آب را به طرف ریشه کشاند به این نیروها غلبه نماید. حداقل نیروی لازم برای استخراج آب بستگی به رطوبت و نوع خاک دارد. منحنی مشخصه رطوبتی خاک که رابطه بین درصد رطوبت خاک و پتانسیل آب می‌‌باشد، نشان دهنده آن است که با یک نیروی معین چه مقدار آب می‌‌توان از خاک استخراج کرد.

اتمسفر: انرژی لازم برای گیاه به منظور تامین آب مورد نیاز از خاک توسط اتمسفر تامین می‌‌شود. چنانچه روزنه ها باز باشند و آب نیز محدود نباشد وضعیت اتمسفر عامل کنترل کننده سرعت تعرق است. مهمترین پارامتر در این مورد دما و رطوبت است. بالا بودن دما باعث می‌‌شود بخار آب تجمع یافته در سطح برگها از محیط خارج شده و اختلاف فشار بخار بین گیاه و هوا را تشدید نماید. البته باید توجه داشت که اتمسفر خود فاقد انرژی است و کلیه انرژی های آن توسط تابش خورشید تامین می‌‌شود که از طریق اتمسفر به گیاه اعمال می‌‌گردد.


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید پروژه تحقیقی در مورد تعیین نیاز آبی گیاه چغندر قند در شرایط مشهد در طول فصل رشد جهت خرید پروژه تحقیقی در مورد تعیین نیاز آبی گیاه چغندر قند در شرایط مشهد در طول فصل رشد
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.