narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

دانلود مقاله کمردرد بیماری دوم قرن

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
دانلود مقاله کمردرد بیماری دوم قرن

دانلود مقاله کمردرد بیماری دوم قرن

دانلود مقاله کمردرد بیماری دوم قرن

آگاهى و شناختى کلى و عام از بیمارى ها و علل و عوامل ابتلا به بیمارى و نیز آموزش و فراگیرى روش پیشگیرى بیمارى هاى سارى و شایع، گامى موثر در حفظ سلامت و بهداشت فرد و جامعه مى باشد این آگاهى و به کار بستن دقیق و کامل توصیه هاى پزشکان، نه تنها در تسریع روند بازیابى سلامت و بهبودى بیمار مفید خواهد بود، بلکه مانع از اتلاف وقت بیمار مى شود و در نهایت، پزشکان نیز فرصت بیشترى جهت معالجه بیماران خواهند داشت.

þ تعریف :
کمردرد یکى از شایع ترین ناراحتى هاى انسان است که هر فرد در دوره زندگى حداقل چند بار به علت کمردرد به پزشک مراجعه مى کند، این بیماران تعداد قابل توجهى از مراجعین ارتوپدى، جراحى اعصاب، روماتولوژى و پزشکان عمومى را تشکیل مى دهند، در اکثر موارد عوامل مکانیکى باعث بروز کمردرد شده که احتیاجى به درمان هاى دارویى و عمل جراحى نداشته و درد بیماران با استراحت و مسکن بهبودمى یابد. این بیماران براى جلوگیرى از ظهور ناراحتى مستلزم آنند که دستورات پزشک را اجرا نمایند، بعد از سرماخوردگى رایج ترین بیمارى در انسان است، کمردرد عامل مختلف دارد که شایع ترین آنها بیمارى هاى ارتوپدى است. البته بیمارى هاى دیگرى مثل بیمارى هاى دستگاه ادرارى، دستگاه تناسلى زنان، آبستنى و بیمارى هاى وابسته به آن، بیمارى هاى عفونى مثل حصبه و تب مالت و امراض داخلى نیز باعث کمردرد مى شود.
 
þ رایجترین بیمارى هاى ارتوپدى که منجر به کمردرد مى شوند:
 
 ناهنجارى هاى مادرزادى ستون فقرات، وارد شدن فشار بیش از حد به ستون مهره اى، پارگى دیسک بین مهره اى،آرتروز مهره ها، لغزیدن یک مهره روى مهره دیگر، عفونت هاى سلى و غیرسلى مهره ها، امراض روماتیسمى، نقرس، انحراف جانبى ستون فقرات، تومورهاى استخوانى و عصبى و بالاخره یکسان نبودن طول اندام هاى تحتانى و به طور کلى عوامل مکانیکى، مهم ترین علل کمردردها را تشکیل مى دهند.

þ علل کمردرد:
اختلاف فاحش بین انسان و سایر مهره داران در آن است که انسان مى تواند روى دو پاى خود ایستاده و راه برود، در حالى که حیوانات به صورت چهار دست و پا راه مى روند، این ارجحیت علت اصلى کمردرد در انسان است.
ایستادن و راه رفتن، مستلزم مهارت و تمرین فراوان است، در هنگام راه رفتن وزن بدن به جلو منتقل شده و انسان براى جلوگیرى از زمین خوردن یک پاى خود را به جلو مى گذارد تا وزن منتقل شده به جلو را حمایت نموده و از زمین خوردن جلوگیرى کند. این عمل نسبتا مشکل همراه با مهارت خاص و با هماهنگى عضلات اندام ها و تنه انجام مى پذیرد، به همین علت است که براى انسان سه سال طول مى کشد تا به خوبى راه برود، در حالى که حیوانات غالبا چند هفته بعد از تولد به خوبى راه مى روند. دو نیمه لگن، استخوان خاجى را در برگرفته و ستون فقرات روى آن قرار مى گیرد، انتهاى فوقانى استخوان خاجى افقى نبوده و با زاویه اى حدود ۴۰ درجه به جلو متمایل است قرار گرفتن ستون فقرات روى استخوان خاجى امکان پذیر نبوده و براى جبران این نقیصه باید به ستون فقرات کمرى انحنایى به عقب داده شود، در مشاهده ستون فقرات انسان در حال ایستاده از پهلو، کمر و گردن داراى انحنایى به جلو و پشت داراى قوسى به عقب مى باشد، این قوس ها باعث تعادل ستون فقرات در موقع ایستادن و راه رفتن مى گردد به آخرین مهره کمرى در محل اتصالش به استخوان خاجى، بیشترین فشار وارد مى شود و به همین جهت پارگى دیسک بین مهره اى در این ناحیه بیشتر دیده مى شود، اگر فشار وارده به دیسک بیش از حد تحمل باشد قسمت محیطى دیسک پاره شده و قسمت مرکزى آن از این شکاف به خارج رانده مى شود قسمت مرکزى دیسک بین مهره اى در کودکان حاوى مقدار زیادى آب بوده و ژله مانند است در حالى که در بالغین آب کمترى داشته و حالت نیمه جامد شبیه آدامس جویده شده دارد.
دیسک خارج شده، روى ریشه هاى اعصاب فشار وارد آورده و باعث تحریک و یا فلج آنها مى گردد.

 

شامل 7 صفحه word


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید دانلود مقاله کمردرد بیماری دوم قرن جهت خرید دانلود مقاله کمردرد بیماری دوم قرن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.