narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

دانلود مقاله زردی نوزادی

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
دانلود مقاله زردی نوزادی

دانلود مقاله زردی نوزادی

دانلود مقاله زردی نوزادی

 زردی نوزادی در اغلب نوزادان رخ می دهد و غالب موارد آن خوش خیم است. بعلت توکسیسیته بالقوه بیلی روبین بر دستگاه عصبی نوزادان؛ همه نوزادان باید از نظر بروز زردی پایش شوند تا آنهایی که در معرض زردی شدید هستند، مشخص و درمان شوند.راهنمای درمانی و پیگیری بیماران که در ذیل ارائه میشود بر اساس نیاز بخش های نوزادان و NICU  ها مطابق با شرایط و امکانات کشور تهیه گردیده است تا از یک سو از بروز عوارض سوء هیپر بیلیروبینمی های شدید درمان نشده  بر دستگاه عصبی پیشگیری گردد و از سوی دیگر از ایجاد اضطراب در والدین و درمان های اضافی و صرف هزینه های اضافی پرهیز گردد . این راهنما تعدای نکته کلیدی دارد که حتماً میبایست مورد توجه قرار گیرد :
•    تمامی تلاش و مساعی باید در جهت تسهیل تغذیه با شیر مادر باشد .(قطع شیر مادر تحت عنوان درمان زردی شیر مادر امری کاملاً استثنایی است و تقریباً هیچ وقت نباید انجام شود )
•    تمام بیمارستان ها و نرسری ها باید پروتکل مربوط به تشخیص و ارزیابی زردی را داشته باشند.
•    در هر نوزادی که  زردی در 24 ساعت اول عمر دارد باید بیلی روبین سرم را اندازه گرفت
•    تخمین میزان بیلی روبین و شدت زردی  با چشم،بخصوص در نوزادان ایکه پوست تیره ایی دارند ممکن است منجر به اشتباه شود.
•     تفسیر هر سطحی از بیلی روبین باید بر اساس سن نوزاد بر حسب ساعت باشد .(نوزاد چند ساعته است )ارجاع به نموگرام شماره1  
•    نوزادان کمتر از 38 هفته را مشخص کنید این گروه بخصوص آنها که شیر مادر میخورند در معرض ابتلا به هیپربیلیروبینمی هستند.
•    قبل از ترخیص نوزاد از بیمارستان آنهایی را که در معرض ابتلا به  هیپر بیلیروبینمی شدید هستند را مشخص کنید.
•    با والدین راجع به زردی نوزادی صحبت کنید و آگاهی های لازم را بدهید همچنین برگه ایی که در آن اطلاعات مورد نیاز داده شده به آنها ارائه کنید (فرم شماره1)
•    پیگیری نوزاد را براساس سن نوزاد در زمان ترخیص و ارزیابی میزان خطر هیپربیلیروبینمی تنظیم کنید  .
•    در صورت داشتن اندیکاسیون از فوتوتراپی یا تعویض خون استفاده کنید.
پیشگیری اولیه :
پزشکان و کلیه کارکنان بهداشتی درمانی  باید مادران را در زمینه شیر دهی با شیر مادر تشویق و حمایت نمایند  . در چند روز اول بعد زایمان مادران باید حداقل 8-12 بار در روز به   نوزاد خود  شیر بدهند .تغذیه مکرر با شیر مادر در روز های اول از بروز زردی های شدید در روزهای آینده جلوگیری خواهد کرد .
استفاده روتین از آب یا سرم قندی 5% در نوزادان ایکه دهیدره نیستند به هیچ وجه توصیه نمی شود .  تجویز آّب یا سرم قندی 5% در پیشگیری از بروز زردی و کاهش سطح بیلی روبین سرم  تاثیری ندارد (AAP )

پیشگیری ثانویه :
پزشکان باید نوزادن پر خطر برای زردی شدید را شناسایی و مشخص نمایند.
•    در همه زنان  باردار باید گروه خون و RH  مادر مشخص شود  و تست کومبس غیر مستقیم برای کشف موارد آنتی بادی های ایزو ایمون غیر
معمول انجام گیرد .
•    اگر در مادر بارداری قبلاً تعین گروه و RH انجام نشده یا اگر مادری گروه خون منفی داشت انجام آزمایشات زیر بر روی نمونه خون بند ناف نوزاد  اکیداً توصیه میشود :تعیین گروه خون و RH  نوزاد ،تست کومبس مستقیم .
•    اگر مادری گروه خون O   مثبت داشت بعنوان یک توصیه میتوان گروه خون و RH  نوزاد ،تست کومبس مستقیم را بر روی نمونه خون بند ناف چک کرد . البته این امر جایگزین بررسی میزان  ریسک و پیگیری نوزاد نمی باشد

 

شامل 22 صفحه word


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید دانلود مقاله زردی نوزادی جهت خرید دانلود مقاله زردی نوزادی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.