narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

مقاله درباره سازگاری و ناسازگاری علم و دین

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
مقاله درباره سازگاری و ناسازگاری علم و دین

مقاله درباره سازگاری و ناسازگاری علم و دین

مقاله درباره سازگاری و ناسازگاری علم و دین

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 

تعداد صفحه:5

فهرست و توضیحات:

مقدمه

سازگاری و ناسازگاری علم و دین

سوسن بزرگ قلاتی

جامعه شناسی

سازگاری یا ناسازگاری علم و دین

سازگاری و ناسازگاری علم و دین مختص کشور ما و جهان اسلام نیست در کشورهای مغرب زمین هم این موضوع همواره مورد توجه قرار می گیرد و لیکن در شرایط فعلی برای ما اهمیتی مضاعف دارد. چرا که امروزه ادعای ما این است که می خواهیم کشورمان را بر اساس تعالیم اسلام و با روش علمی و به کمک دانش روز اداره کنیم.

پاسخ این سوال که بین علم و دین چه ارتباطی برقرار است باید به ریشه و اصل تعارض موجود بین علم و دین برگشت که مربوط می شود به سال 1616 که شورای کلیسای کاتولیک دیدگاهی را که مدعی بود زمین به دور خورشید می گردد، محکوم کرد آن را خلاف تعالیم کتاب مقدس دانست در همان دوره کلیسا به گالیله دستور داد تا نظر کوپرنیک را رها کند گالیله در سن 63 سالگی به جرم تعلیم امور باطل گناهکار شناخته شد از این رو نزاع میان گالیله و کلیسا را می توان یکی از اساسی ترین مراحل افتراق تدریجی علم و دین تلقی کرد.

آیا بین علم به عنوان یکی از فرآورده های بشری از طریق تجربه و عقل حاصل شده است و دین به منزله فرآورده دیگر که به شیوه الهام وحی به دست ما رسیده است رابطه ای وجود دارد؟

چون هیچگاه علم و دین دو معرفت کاملاً جدا و بی ارتباط با هم تلقی نمی شوند و معرفت، هرگاه مدعی حل مسأله واحدی باشند اینجاست که ما باید یکی را برگزینیم و دیگری را رها سازیم و مشکل رابطه بین علم و دین از این جا نشأت می گیرد.

در نیمه اول قرن حاضر حاکمیت علم برقرار بود و دانشمندان به توانایی مطلق علم اعتقاد داشتند، اما بعد از آن از ابهت علم کاسته شد به سه دلیل عمده:

 


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید مقاله درباره سازگاری و ناسازگاری علم و دین جهت خرید مقاله درباره سازگاری و ناسازگاری علم و دین
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.