narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

دانلود مقاله فشار خون

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
دانلود مقاله فشار خون

دانلود مقاله فشار خون

دانلود مقاله فشار خون

قلب دستگاه مرکزی بدن است. خون را به مغز، فرمانده بدن، و تمامی احشا و نسوج می‌رساند. همچنین، عروق شبکه ارتباطی وسیعی میان قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. برای صدور فرمان مغز به بخشی از بدن، خون و اکسیژن لازم است. قلب تأمین‌کننده خون مورد نیاز دورترین اعضای بدن است. هرچه مراقبت‌های انجام‌شده در جهت حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق بیشتر باشد، هماهنگی بین سایر اعضا و قسمت‌های بدن بیشتر خواهد بود. از جمله مسائلی که به منظور حفظ سلامت این دستگاه مورد توجه قرار می‌گیرد کنترل فشار خون است.

میانپرفشاری خون، بخصوص در سنین پس از یائسگی، خطر بزرگی برای سلامت بسیاری از زنان جامعه ما محسوب می‌شود. رژیم‌های نادرست غذایی، مصرف زیاد غذاهای چرب و پرنمک، بی‌تحرکی و زندگی ماشینی ازجمله عوامل مستعدکننده برای ابتلا به بیماری پرفشاری خون است.
دکتر شاهرخ حوائجی، متخصص بیهوشی و «فلوشیپ» بیهوشی قلب و «آی‌سی‌یو»، در گفت‌وگویی، به معرفی بیماری پرفشاری خون، علل ایجادکننده و تغییرات لازم در نحوه زندگی مبتلایان می‌پردازد.

آقای دکتر، فشار خون چه اهمیتی دارد و چرا میزان آن مقیاسی است برای سلامت دستگاه قلب و عروق؟
فشار خون به‌معنی فشاری است که خون در هنگام عبور از رگ‌های خونی به دیواره آن وارد می‌کند. وجود فشار خون در بدن لازم است و بدون آن نمی‌توان زندگی کرد. فشار خون یک اندازه طبیعی دارد و یک اندازه غیرطبیعی. اگر در اندازه طبیعی باشد، فرد زندگی عادی و روزمره خواهد داشت، در غیر این صورت، مشکلاتی برای بدن و دستگاه گردش خون ایجاد می‌شود. چنان‌که فشار خون طبیعی دارید، با اطمینان برنامه‌هایتان را برای زندگی‌ای طولانی و سالم دنبال کنید.

فشار خون با دو عدد اعلام می‌شود. عدد اول فشار خون سیستولیک یا ماکزیمم و عدد دوم فشار خون دیاستولیک یا مینیمم را نشان می‌دهد. سیستول و دیاستول در دستگاه گردش خون چه مفهومی دارد؟
هنگامی که قلب منقبض می‌شود و خون را وارد دستگاه گردش خون می‌کند، فشاری ایجاد می‌شود. این فشار، که ناشی از انقباض عضله قلب است، فشار خون سیستولیک نامیده می‌شود. در فاز دیاستول چرخه ضربان قلب، عضله آن شل می‌شود و خون وریدی به داخل قلب برمی‌گردد، دریچه آئورت بسته می‌شود و دیگر خونی به سیستم شریانی بدن وارد نمی‌شود. در این مرحله، فشار خون نسبت به مرحله سیستول پایین می‌آید. این فشار خون فشار خون دیاستولیک نام دارد. سیستول و دیاستول همان ماکزیمم و مینیمم است که برای بیشتر افراد آشناست.

میزان طبیعی و غیرطبیعی فشار خون سیستولی و دیاستولی چقدر است؟
میزان طبیعی فشار خون در کتب مختلف متفاوت در نظر گرفته شده است. میزانی که بیشتر مورد قبول است حداکثر 140 میلی‌متر جیوه برای فشار سیستول یا ماکزیمم و 95 میلی‌متر جیوه برای فشار دیاستول یا مینیمم است. در مقالات تحقیقی اخیر آمده است که فشار سیستولیک نباید بالاتر از 120 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک هم نباید بیشتر از 70 میلی‌متر جیوه باشد. هر عاملی که باعث شود فشار سیستولیک از این میزان بالاتر رود، باعث پرفشاری خون سیستولیک خواهد شد. اضطراب، تصلب شرائین و چاقی از جمله علل پرفشاری خون سیستولیک هستند.

 

شامل 7 صفحه word


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید دانلود مقاله فشار خون جهت خرید دانلود مقاله فشار خون
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.