narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

تحقیق در مورد فرم کلی شهر اهواز

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
تحقیق در مورد فرم کلی شهر اهواز

تحقیق در مورد فرم کلی شهر اهواز

تحقیق در مورد فرم کلی شهر اهواز

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب *

 فرمت فایل :Word  (قابل ویرایش و آماده پرینت )

  تعداد صفحه:13

  فهرست مطالب :

 

فرم کلی شهر اهواز

 

گسترش شهر اهواز

 

شبکه کاربری دسترسی به اراضی بافت شناسی

 

ویژگیهای معماری بومی

 

عکس

 

در حال حاضر فرم کلی شهر اهواز یک فرم نیمه متمرکز و نیمه خطی است . از آن جهت متمرکز است که هسته های قدیمی شهر ، خصوصا" آن که به نام جزیره معروف بوده و در حال حاضر بازار شهر را در خود جای داده است ، مرکزیت خود را از نظر بصری ، تراکم و دسترسی تقریبا" حفظ کرده و مرکزیت آن نقص می شود . این تناقض در شبکه های دسترسی و نحوه ی گسترش شهر و پراکندگی عملکردهای مهم شهری به وضوح به چشم می خورد . در نتیجه فرم کلی شهر را نه می توان مرکزی دانست و نه می توان مرکزی ندانست ، بهتر آن است که نیمه مرکزی بدانیم .

 

در عین حال از آن جهت می توان فرم کلی را خطی دانسا که در امتداد یک یا دو محور شهر در حال گسترش و فرم گیری است . با این وجود فرم کلی شهر اهواز در حال حاضر یک فرم خطی و یا محور نمی باشد چرا که محور یا محورهای موجود صرفا" شبکه دسترسی و امکانات فیزیکی رشد شهر را می توانند جوابگو باشند . اما از نقطه نظر بصری ، روانی و تراکم ها همچنان هسته های اولیه شکل گیری شهر مرکزیت دارند . در نتیجه شهر اهواز هم فرم کلی محوری دارد و هم ندارد .

 

نتیجه : فرم کلی شهر اهواز در حال حاضر یک فرم ترکیبی خطی و مرکزی است . مرکزیت شهر همان هسته های اولیه و خصوصا" بازار بوده و خطوط محوری فرم شهر همان شبکه های دسترسی بین شهری خصوصا" محور اهواز خرمشهر است . البته در درجه دوم اهمیت محور اهواز شیراز و سپس اهواز شوشتر قرار دارند . این فرم نسبت به زمینه طبیعی و سیر تاریخی این شهر ، فرم نابهنجار و غلط است . فرم شهر به اتکایی طبیعی آن که همان امتداد کارون است به اتکای سیر تاریخی فرم آن که همان پیروی کردن از این امتداد است ، می بایست به گونه ای منطقی برنامه ریزی شده همچون گذشته با تبعیت از مرکزیت هسته های اولیه خود در امتداد کارون رشد و گسترش می یافت .

 

در واقع منطقی ترین فرم قابل درک برای شهر فرمی است خطی . امتداد این خط محور کارون بوده و هسته های اولیه در وسط این خط قرار دارد .

 


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید تحقیق در مورد فرم کلی شهر اهواز جهت خرید تحقیق در مورد فرم کلی شهر اهواز
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.