narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

پایان نامه با موضوع بذرپاش ها

[ad_1] پایان نامه با موضوع بذرپاش ها فروشگاه فایل فروش

پایان نامه با موضوع بذرپاش ها

پایان نامه با موضوع بذرپاش ها دسته: کشاورزی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: zip
حجم فایل: 1156 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 44

بذرپاشها (Broadcaster Seeders) بذرپاشها، ماشین هایی هستند که بر مبنای روش کاری که کشاورز برای کاشت درهم در مزرعه انجام می دهد ساخته شده اند بذرپاش، بذرها را در سطح مزرعه به صورت پخشی (نا مرتب) و تقریبأ یکنواخت می پاشد از این ماشین برای پاشیدن بذر محصولاتی مانند گندم، جو، چمن،…ونیز برای پخش کودهای شیمیایی دانه ای استفاده می شود اصول کار بذرپاش

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

بذرپاشها (Broadcaster , Seeders)

 بذرپاشها، ماشین هایی هستند که بر مبنای روش کاری که کشاورز برای کاشت درهم در مزرعه انجام می دهد ساخته شده اند. بذرپاش، بذرها را در سطح مزرعه به صورت پخشی (نا مرتب) و تقریبأ یکنواخت می پاشد. از این ماشین برای پاشیدن بذر محصولاتی مانند گندم، جو، چمن،…ونیز برای پخش کودهای شیمیایی دانه ای استفاده می شود. اصول کار بذرپاش به این صورت است که بذر، از طریق دریچه ی خروج قابل تنظیم مخزن، روی پخش کننده می ریزد. پخش کننده که یک صفحه دوار یا لوله در حال نوسان است بذر را در اطراف خود می پاشد.

 1-انواع بذر پاش

 انواع مختلفی از بذر پاشها وجود دارند که در هر شرایطی ممکن است یکی از آنها مورد استفاده قرار گیرند.

                                                 -دستی

                 الف-از نظر تأمین نیرو – دامی

                                                                  سوار

                                               – تراکتوری

انواع بذرپاش                                               کششی

                                                                                    دوار*

                 ب- از نظر پخش کننده                                       نوسانی(پاندولی)              

 *بذرپاشهایی با پخش کننده ی دوار بذرپاشهای سانتریفوژ نامیده می شوند.

2ساختمان بذرپاش

بذرپاشهای رایج در ایران معمولاً از انواع سوار و مناسب تراکتورهای گروه دوم مانند تراکتور U650M و MF285 می باشد. چنان که در شکل 4-5 دیده می شود اجزای یک بذرپاش سوار شامل قسمت های زیر است:

  • مخزن و همزن
  • شاسی
  • مالبند(اتصال سه نقطه در نوع سوار)
  • دریچه خروج بذر قابل تنظیم
  • اهرم کنترل دریچه خروج
  • صفحه پخش کننده
  • جعبه دنده(از نوع کاهنده)
  • محور انتقال نیرو
  • چرخ(در انواع کششی)

 

3-تنظیمات بذر پاش

1-3- تنظیم ارتفاع: بذرپاش از جمله ماشینهایی است که در شرایط کار، بالاتر از سطح زمین قرارمی گیرد. بنابراین بذرپاش سوار را پس از اتصال به تراکتور در ارتفاع حدود 60 سانتیمتر از سطح زمین (فاصله صفحه ی پخش کننده ی از زمین) نگه می دارند.سپس اهرم سیستم هیدرولیک را در موقعیت کنترل وضعیت قرار می دهند تا در حین کار ارتفاع بذرپاش ثابت بماند. معمولأ ارتفاع صفحه پخش کننده در انواع کششی ثابت است.

3-2-تنظیم تراز افقی: برای صحت کار بذرپاش و کاهش سروصدا، لرزش و استهلاک، بذر پاش باید در حالت تراز قرار گیرد. برای این کار با استفاده از تغییر طول بازوی رابط تراکتور تراز جانبی تنظیم می شود و با تغییر طول بازوی وسط، تراز طولی برقرار خواهد شد. در هر حال بذرپاش را باید چنان نتظیم کرد که صفحه ی پخش کننده با سطح زمین تقریباً موازی باشد.

 3-3-تنظیم عرض پاشش: بذرپاشها بذر را به طور کاملاً یکنواخت نمی پاشند بلکه میزان پخش بذر در فاصله های نزدیک بیشتر و در فاصله های دور کمتر است. علاوه بر این، عواملی مانند سرعت حرکت پخش کننده و شکل و طرح آن و ارتفاع پخش کننده از سطح زمین و نوع بذر در چگونگی پخش وعرض پاشش مؤثر است. عرض پاشش، فاصله ای است (در جهت عمود بر مسیر حرکت تراکتور) که در هنگام کار، بذر در آن فاصله پاشیده می شود. برای یکنواختی پاشش در مزرعه در حرکت رفت و برگشت چنان حرکت می کنند که قسمت های کناری عرض پاشش دوبار بذر پاشی شود(همپوشانی) بنابراین عرض کار کوچکتر از عرض پاشش خواهد بود.

در بعضی از بذرپاشها می توان عرض پاشش را تنظیم کرد. در یک نوع بذرپاش با تغییر وضعیت پره های روی صفحه ی پخش کننده عرض پاشش کم و زیاد می شود. همچنین در بعضی از بذرپاشها می توان دستگاه را چنان تنظیم کرد که بذر در یک سمت پخش شود.

3-4-تنظیم مقدار ریزش بذر در هکتار (مقدار پاشش): برای تنظیم مقدار ریزش بذر از دو روش استفاده می شود:

 

الف-تغییر وضعیت اهرم کنترل دریچه خروج بذر:هر چه دریچه ی خروج بذر بیشتر شود، مقدار ریزش بذر در هکتار بیشتر می شود.

 

ب-تغییر سرعت پیشروی:هر چه سرعت پیشروی(در درجه معین اهرم کنترل دریچه) افزایش یابد مقدار ریزش بذر در هکتار کمتر خواهد شد.

 

5-3-تنظیم سرعت پیشروی: برای اینکه زمین با تراکم یکنواختی کشت شود باید سعی شود سرعت پیشروی در تمام مراحل کار ثابت بماند . سرعت پیشروی اگر از مقدار مشخصی کمترباشد کار به نحو صحیح انجام نخواهد شد. در هر حال سرعت پیشروی به طور متوسط در حدود 10-7 کیلومتر در ساعت بسته به پستی و بلندی زمین مناسب است. تنظیم سرعت پیشروی در انواع سوار باید با تغییر دنده صورت گیرد نه با تغییر گاز موتور، زیرا با کم و زیاد کردن گاز، علاوه بر تغییر سرعت پیشروی ، دور محور انتقال نیرونیز تغییر خواهد کرد، که بر الگوی پاشش تأثیر خواهد گذاشت.

 

4- کاربرد دستگاه در مزرعه

1- بذرپاش را بررسی نموده، در ص.رت آماده به کار بودن دستگاه به تراکتور متصل کنید.

2- گاردان را به ماشین و تراکتور متصل کنید.

3- با استفاده از مطالب توضیح داده شده و با کتابچه راهنما ، بذرپاش را تنظیم کنید.

4- پس از بستن دریچه خروج بذر ، ماشین را با بذر (کود) به اندازه ی لازم پر کنید. در انواع مختلف بذرپاشها مخزن بذر ممکن است از 250 کیلوگرم تا 1 تن ویا بیشتر ظرفیت داشته باشد.برای قطعات کوچک زمین، شاید نیازی نباشد همه مخزن را پر کنید. مثلأ در قطعه یک هکتاری برای کشت گندم در حدود 150-100 کیلوگرم بذرکاشته می شود. در قطعات بزرگتر لازم خواهد بود مخزن را چندین بار پر کنید، این کار را درسَِزمین انجام دهید ونه در وسط آن . علاوه بر این اجازه ندهید مخزن به طور کامل خالی شود چون یکنواختی پاشش را تغییر خواهد داد.

برای حمل پی نورد به مزرعه می توانید از مالبند پشت بذرپاش استفاده کنید. بهتر است پر کردن بذرپاش را در مزرعه انجام دهید تا در حین حمل و نقل ،فشار زیاد به ماشین وارد نیاید.

5- تراکتور را با توجه به عرض کار دستگاه در فاصله مناسب از لبه ی کناری قطعه زمین، در ابتدای مزرعه قرار دهید.

6- سیستم هیدرولیک را در حالت کنترل وضعیت قرار دهید و ارتفاع دستگاه را تنظیم کنید.

7- محور انتقال نیرو را در وضعیت موتور گرد قرار دهید و دور موتور را با گاز دستی چنان تنظیم کنید که محور انتقال نیرو سرعت مناسب (540 دور در دقیقه) داشته باشد.

8- بدون تغییر وضعیت پدال گاز، با دنده ی مناسب با توجه به سرعت پیشروی مشخص شده حرکت کنید. در ابتدای حرکت، اهرم کنترل دریچه ی خروج بذر را در وضعیت مناسب (تعیین شده) قرار دهید.

9- به صورت مستقیم حرکت کنید و در انتهای مسیر ضمن توقف تراکتور، اهرم کنترل دریچه خروج را ببندید.

10- با توجه به عرض پاشش و همپوشانی مورد نیاز، تراکتور را در فاصله ی مناسب از مسیر رفت، برای برگشت قرار داده، عملیات را تا تمام شدن کشت ادامه دهید.

در صورتی که محلی برای دور زدن در ابتدا و انتهای قطعه زمین وجود نداشته باشد بهتر است عرض مناسبی از ابتدا وانتهای زمین، به اندازه ی عرض کار بذرپاش ، برای دور زدن در نظر بگیرید. در پایان کار حاشیه ی در نظر گرفته شده باید بذرپاشی شود.

 توجه: برای دور زدن ابتدا و انتهای قطعه زمین نیازی به قطع دوران محور انتقال نیرو نیست. معمولأ پس از بذرپاشی از هرس بشقابی (دیسک) برای زیر خاک کردن بذر استفاده می شود. در صورتی که آبیاری به روش شیاری انجام گیرد استفاده از شیارکش ،‌عمل زیر خاک کردن بذر را انجام خواهد داد.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : پایان نامه با موضوع بذرپاش ها , پایان نامه کارشناسی رشته کشاورزی با موضوع بذرپاش ها , پایان نامه بذرپاش ها , بذرپاش ها , پایان نامه کارشناسی , پایان نامه کارشناسی کشاورزی

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

پایان نامه با موضوع بذرپاش ها
[ad_2] پایان نامه با موضوع بذرپاش ها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.