narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

دانلود مقاله ناخن آینه سلامت

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
دانلود مقاله ناخن آینه سلامت

دانلود مقاله ناخن آینه سلامت

دانلود مقاله ناخن آینه سلامت

 بستر ناخن قسمتی از ناخن است که بافت عظیم و نازا نامیده میشود. بخش بستر ناخن از لبه بافت زایا و جوانه زننده یا هلالی به هیپونی کیم امتداد مییابد. بستر شامل رگهای خون، اعصاب و رنگدانه است. همانطور که ناخن از ریشه تولید میشود به سمت پایین بستر ناخن حرکت میکند که با افزودن مواد ناخن به ضخامت ناخن کمک میکند. مسطح و صاف بودن بستر ناخن برای رشد طبیعی آن بسیار مهم است.اگر اینطور نباشد ناخن ممکن است شکسته شود و یا شیارهایی برروی آن ایجاد شود که استفاده از لوازم آرایشی را بر روی ناخن غیر ممکن سازد.
ورقه ناخن: قسمت قابل روِیت ناخن است. همان چیزی که ما از آن بنام ناخن یاد میکنیم و از کراتین سخت و نیمه شفاف ساخته شده و کمی محدب است.ورقه ناخن اساسا بی رنگ است اما بواسطه شبکه مویرگهای خونی که در زیر آن واقع است صورتی بنظر میآید.
لانولا: قسمتی از ماتریکس و در واقع هـمان قسمت هلالی شکل سفید رنگی است کـه در ته ناخن قابل مشاهده است وبیشتر در ناخن شست مشخص است. عـلت سفید بودنش آن است که هنوز سلولهای آن کراتینه نشده و به تکامل نرسیدهاند.
کوتیکول: ادامه بستر ناخن بوده و بین پوست انگشتان و ورقه ناخن واقع است و این دو بخش را به یکدیگر متصل میسازد. کوتیکول ناخن به عنـوان یک سد ضد آب عمل کرده و از ورود باکتری و دیگر عوامل بیماریزا به قسمت ماتریکس جلوگیری میکند.



رشد ناخن
ناخن ها در تمام مدت در حال رشد هستند اما سرعت رشد آنها بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماریها، هورمونها و فصول سال دارد. ناخن بطور طبیعی 1/0 میلی متر در روز و یا 3 میلی متر در ماه رشد میکند. ناخن های انگشتان دست سریعتر از ناخنهای انگشتان پا رشد میکنند وسرعت رشدآنها در تابستان بیشتر از زمستان است. اگر ناخن به طـور کامل از جایش کنده شود رشد یک ناخن کامل از محل ریشه تا نوک آزاد، در دستهاحدوداً 6 ماه طول میکشد اما در مورد ناخن های شست پا این زمان بین 21تا81 ماه است. جالب است بدانید که سرعت رشد ناخنها در افراد راست دست در دست راستشان و افراد چپ دست در دست چپشان بیشتر است.به طور کلی سرعت رشد ناخنهای مردان از زنان بیشتر است اما در زنان باردار ومسن سرعت رشد از آقایان بیشتر میشود.

مشکلات شایع ناخن
حال که عضو ناخن را بهتر شناخته و درک میکنیم، میتوانیم با روشی اصولی تر از ناخن های خود مراقبت کنیم. همه ما خواهان ناخنهای محکم و خوش فرم هستیم. اما در بسیاری از موارد ناخنها توانایی ایجاد یک نمای زیبا و دلنشین در دستها را ندارند و فرد مشکلات فراوانی با ناخنهای خود دارد. در این موارد ناخنها کمی پس از رشد ترک میخورند، میشکنند ویا سطح آنها پوسته پوسته و یا لایه لایه میشود. همچنین در برخی از خانمها، ناخنها بسیار نرم هستند و دارای استحکام مورد نظر نیستند. ناخن نیز مانند سایر اعضاء بدن میتواند دچار طیفی از بیماریها شود. در بررسی بیماران باید به چند نکته توجه داشت؛ اینکه آیا این حالت مادرزادی است و یا اکتسابی؟ آیا در اثر عوامل خارجی مثل ضربه ایجاد شده است یا عوامل درونی مثل کمبود آلبومین؟
برخی از بیماریهای عفونی و خودایمنی و کمبود انواع ویتامینها و برخی مواد معدنی میتوانند ساختار ناخن را تغییر دهند و ایجاد انواع گوناگونی از ناخنهای بد شکل رانمایند. تشخیص این موارد صرفا به عهده پزشک است. در این صورت با درمان صحیح و به موقع مشکل برطرف میشود. اما در بسیاری از افراد که دارای هیچ گونه بیماری نیستند و یا از کمبود ویتامین رنج نمیبرند نیز ناخنها کماکان نرم و شکننده هستند. مشکل شکنندگی ناخن نسبتا شایع است و به کرات در کلینیک مشاهده میشود. تخمین زده شده در ایالات متحده 40 میلیون نفر دچار این مشکل هستند در ایران آمار دقیقی وجود ندارد.
ساختار ناخن در افراد مختلف با توجه به زمینه ژنتیک، اندکی با یکدیگر متفاوت است، که همین امر موجب تفاوت در میزان استحکام و مقاوت ناخنها میشود. از آنجایی که ناخن یک عضو بیرونی است، بهراحتی در معرض بسیاری از عوامل قرار میگیرد. این عوامل میتوانند موجب تغییر در خواص فیزیکی و یا مواد متشکله لایه ها شوند. که به این ترتیب زمینه ساز شکنندگی و نرمی ناخن خواهند بود. تردی و شکنندگی ناخنها مشکل بسیاری از خانمهاست. علت آن میتواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون، کمبود ویتامینهای A، C، B6و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد.

 

شامل 5 صفحه word


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید دانلود مقاله ناخن آینه سلامت جهت خرید دانلود مقاله ناخن آینه سلامت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.