narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

دانلود مقاله مالاریا

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
دانلود مقاله مالاریا

دانلود مقاله مالاریا

دانلود مقاله مالاریا

مالاریا یک بیماری انگلی بوده که نشانه های مقدماتی چهار نوع انسانی آن ممکن است بسیار نزدیک به هم  باشد . حتی دوره های تب  در روزهای اول بیماری از دیگر بیماریهای انگلی ، ویروسی و باکتریایی قابل تشخیص نیست .
مالاریای نوع فالسی پاروم شدیدترین نوع بیماری را ایجاد می کند . اشکال مختلف بیماری ممکن است به صورت : تب ، عرق ، سرفه ، اسهال ، ناراحتی تنفسی و سردرد تظاهر کند و یا احتمالاً پیشرفت کرده و یرقان ، اختلال انعقاد خون ، شوک ، نارسائی کبد و کلیه ، التهاب حاد مغزی ، ادم ریوی و مغزی ، اغماء و مرگ را باعث گردد .
میزان کشندگی در کودکان درمان نشده و بزرگسالانی که ایمن نیستند با نوسان قابل ملاحظه ای به ۱۰ تا ۴۰ درصد و یا بیشتر می رسد .
سایر اشکال مالاریای انسانی مثل ویواکس و مالاریه معمولاً‌ خطر مرگ ندارند .
تشخیص آزمایشگاهی مالاریا با دیدن انگل در گسترشهای  خون محیطی صورت می گیرد .
روشهای آزمایشگاهی پیشرفته تر و تخصصی تر هم برای تشخیص وجود دارد که معمولاً امکان انجام آن در تمام آزمایشگاههای تشخیصی وجود ندارد .
 * عامل عفونت : تک یاخته های انگلی تحت عنوان پلاسمودیوم می باشند که بسته به نوع عامل انگلی انواع مالاریا را ایجاد می کنند .
آلودگی مخلوط انسان با بیش از یک نوع از انگل مالاریا در مناطق اندمیک بیماری نادر نیست .
* وقوع : مالاریا هنوز در بسیاری از کشورهای گرمسیر و تحت گرمسیر از مشکلات مهم بهداشتی است .
از مشکلات مهم کنترل مالاریا مقاومت داروئی در این بیماری می باشد .
اطلاعات موجود در مورد کانونهای مالاریای مقاوم به دارو در هر سال به وسیله سازمان بهداشت جهانی منتشر می شود .
مخزن :  انسان تنها مخزن مهم انگلهای مالاریای انسانی است .
روش انتقال : انتقال انگل به انسان به وسیله نیش پشه آنوفل ماده آلوده صورت می گیرد . اغلب گونه های این پشه در تاریک و روشن غروب و ساعات اول شب تغذیه می کنند ، اوج فعالیت بعضی از ناقلین مهم در حوالی نیمه شب و یا ساعات اولیه صبح است .
 سیرتکامل این انگل در بدن پشه بین ۳۵-۸ روز بسته به نوع انگل و درجه حرارت متغیر می باشد . پس از طی مراحل تکامل در بدن پشه به اندامهای مختلف  رفته و آنهایی که به غده های بزاقی حشره می روند بالغ شده و به مرحله آلوده کنندگی می رسند و پشه هنگام خونخواری مجدداً انگل را وارد بدن انسان می کند .
انگل در میزبان حساس وارد سلولهای کبدی شده و مرحله خارج گلبول قرمز را طی می کنند . در مرحله بعدی سلولهای کبدی پاره شده و هزاران انگل غیرجنسی آزاد شده و از طریق سینوسهای خونی کبد خود را به جریان خون می رسانند و به گلبول های قرمز حمله کرده و تکثیر دوره ای خود را شروع می کنند . سپس گلبولهای قرمز را پاره کرده و هرکدام بین ۸ تا ۳۰ انگل جدید در خون آزاد می کنند که هر کدام به یک گلبول جدید حمله می کند .
فاصله بین گزش پشه آلوده و ظهور انگل در خون « دوره مخفی » نامیده می شود .
دوره واگیری : در تمام مدتی که انگل ( گامتوسیت آلوده کننده )‌ در خون وجود دارد میتواند پشه را آلوده کند و این زمان بسته به گونه و سوش انگلی و همچنین نتیجه درمان دارویی متفاوت است .
بیماران درمان نشده و یا آنهایی که به طور کامل درمان نشده اند می توانند تا مدتهای متفاوتی حامل انگل بوده و پشه را آلوده کند و این زمان بسته به گونه و سوش انگلی و همچنین نتیجه درمان دارویی متفاوت است .
بیماران درمان نشده و یا آنهایی که به طور کامل درمان نشده اند می توانند تا مدتهای متفاوتی حامل انگل بوده و پشه را آلوده کنند و برای انواع انگل مالاریا بین ۳-۱ سال این قابلیت وجود خواهد داشت ولی پشه برای تمام عمر خود می تواند آلوده کننده باقی بماند .
حساسیت و مقاومت : حساسیت به این بیماری ، به غیر از استثناهای ژنتیکی ، همه جایی است . بزرگسالان که در مناطق بسیار بومی زندگی کرده و همه ساله در معرض گزش نیش پشه آنوفل آلوده قرار دارند تحمل یا مقاومت در مقابل ابتلاء به شکل بالینی بیماری پیدا می کنند .
افرادی که گلبولهای قرمز داسی شکل دارند به هنگام آلودگی با یک نوع از انگل ( فالسی پاروم ) نسبتاً انگل کمتری در خون خواهند داشت و به این دلیل به طور نسبی در مقابل ابتلا به شکل شدید بیماری محافظت شده هستند .
کنترل
پیشگیری :
۱-  بهسازی محیط که منجر به از بین رفتن همیشگی یا کاهش محل زندگی و تکثیر پشه های آنوفل در نزدیک محلهای مسکونی مردم می شود . مثل خشکاندن آبهای غیرمفید و افزایش سرعت جریان آبهای جاری و استفاده از روشهای خاص شیمیایی و بیولوژیک
۲- دسترسی به خدمات بهداشتی سریع و ارزان برای تشخیص و درمان سریع بیماری
۳- نظارت دقیق بر نقل و انتقالات اشخاص از مناطق آلوده و به این مناطق ( کنترل مهاجرتها )
۴- اطلاع رسانی گسترده به مردم ، خصوصاً به گروههای در معرض خطر .
۵- بررسی سابقه اهداء کنندگان خون در مورد ابتلا به مالاریا یا مسافرت و یا سکونت در مناطق پرخطر .
اقدامات محافظتی شخصی :
کسانیکه به مناطق مالاریا خیز مسافرت می کنند باید بدانند که : محافظت از گزش پشه همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ، هیچیک از داروهای پیش گیری کننده از مالاریا تضمینی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری نمی دهد .
پیشگیری دارویی نباید برای تمام مسافران منطقه مالاریا خیز به عنوان یک دستورالعمل کلی توصیه شود .
خانمهای حامله و کودکان در صورت آلودگی بیشتر دچار فرمهای بدخیم بیماری می شود .

 

شامل 18 صفحه


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید دانلود مقاله مالاریا جهت خرید دانلود مقاله مالاریا
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.