narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

دانلود مقاله کمر درد

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
دانلود مقاله کمر درد

دانلود مقاله کمر درد

دانلود مقاله کمر درد

مطمئناً همه شما با واژه درد آشنایى دارید. حس آزاردهنده اى که وجود پاره اى مشکلات را در اعضاى بدن گوشزد مى کند و در واقع علامت نوعى بیمارى به شمار مى رود. کمردرد نیز یکى از همین علائم است که امروزه به عنوان یک بیمارى شایع مهمترین علت مراجعه افراد به کلینیک هاى ارتوپدى و توانبخشى برشمرده مى شود.
کمردرد چیست و چه علائمى دارد
پشت شما از به هم پیوستن تعدادى استخوان به نام مهره به وجود آمده که سنگینى بدن را تحمل مى کنند و مفاصل آنها، سطوحى هستند که حرکت ستون مهره ها در آنها انجام مى گیرد. دیسک ها نیز مهره ها را از هم جدا کرده و در هنگام حرکت، ضربه ها و تکان ها را در خود نگاه مى دارند. رباط ها و ماهیچه ها هم تمامى این اجزا را در کنار هم قرار مى دهند. رباط ها و ماهیچه ها در صورت وارد شدن ضربات ناگهانى و حرکات نادرست دچار آسیب شده و رگ به رگ مى شوند. دیسک ها نیز در صورت کشیدگى یا پاره شدن دچار آسیب دیدگى شده و با فشار آوردن بر روى عصب، منجر به تورم یا التهاب عصب مى گردند.
هر کدام از این آسیب ها در نوع خود منجر به درد در ناحیه کمر، باسن و پا مى شود که اغلب به صورت خفیف بوده و با علائمى نظیر احساس درد در ناحیه کمر و باسن، افزایش درد در زمان عطسه، سرفه، راه رفتن، خم شدن، نشستن و ایستادن طولانى در حین کار بروز مى کند.شروع درد معمولاً خفیف است که پس از مدت چند روز به طور تدریجى بر میزان آن افزوده مى شود.
کمردرد علت هاى متعددى دارد که در میان آنها مى توان به موارد زیر اشاره کرد:- بیمارى هاى مادرزادى،  فعالیت هاى بدنى شدید، وارد شدن ضربات شدید، قرار گرفتن در وضعیت هاى نامناسب (نشستن و ایستادن نادرست)،  پارگى دیسک کمر،  ایجاد آسیب و ساییدگى در ستون مهره ها و زایمان.
علاوه بر موارد فوق عوامل دیگرى نیز هستند که احتمال بروز کمردرد خصوصاً در دوران جوانى را افزایش مى دهد. این عوامل عبارتند از:
- انجام فعالیت هاى ورزشى بدون گرم کردن
- نشستن طولانى بر صندلى هاى نامناسب
- خوابیدن بر روى تشک هاى نامناسب
- پوشیدن کفش هاى پاشنه بلند
- خم شدن طولانى در حین انجام کار
با توجه به اینکه تنها درصد کمى از کمردردها به دلیل شکستگى، عفونت و تومورهاى استخوانى است و بیشترین دلایل به شیوه نادرست زندگى مربوط مى شود، رعایت موارد زیر براى جلوگیرى از بروز کمردرد ضرورى است:
- کاهش وزن در صورت ابتلا به چاقى
- خریدارى و انتخاب کفش مناسب
- یادگیرى صحیح طرز نشستن پشت میز کار
- یادگیرى صحیح بلند کردن اجسام سنگین
- انجام ورزش هاى سبک براى تقویت ماهیچه هاى کمر و باسن
- داشتن تکیه گاه مناسب در حین رانندگى و کار با رایانه

با کمر درد چه کنیم؟
 
تقریباً همه ی افراد ، کم و بیش در نقاطی از کمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا کردن جعبه های بزرگ و بلند کردن کودکان، کمردرد خود را جدی نمی گیریم. ما به این مسئله توجه نداریم که کمردردها در نتیجه صدماتی است که با رفتارهای روزانه ما تشدید می شود. اکثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می کنیم. ما هنگام بلند کردن اشیاء به جای خم کردن زانو، کمر خود را خم می کنیم. انجام کارهایی که برای سلامتی ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع می کردند، بعد از سالها موجب می شود کمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات کمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های کمری که نگه دارنده مهره ها هستند باعث کمردرد می شود. عضلات کمر برای مقابله با این فشار دچار گرفتگی و انقباض می شوند تا بتوانند کمر را از صدمه بیشتر محافظت کنند و این حالت ، خود باعث تشدید درد کمر است. در واقع این سیکل درد، سفتی و انقباض عضلانی درمان نمی شود مگر این که شما فعالیت خود را کم کنید ، به کمر خود استراحت دهید و به تدریج ازعضلات خود استفاده نمایید.
در گذشته ، پزشکان استراحت طولانی مدت در بستر را توصیه می کردند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که استراحت بیش از حد باعث طولانی شدن درمان کمردرد است. این مسئله در مورد رگ به رگ شدن عضلات هم صدق می کند. به همین دلیل امروزه شما کمتر مشاهده می کنید که از گردن بندهای مخصوص درد گردن استفاده شود.
در حال حاضر کمردردهای شدید، حداکثر با چند روز استراحت و پس از آن با شروع فعالیت های سبک و کشش آرام عضلات درمان می شوند، این طریقه درمان باعث افزایش قدرت خم شدن بدن و توان حرکت خواهد شد.
سایر علل کمردرد در بروز آرتروز و فتق دیسک کمر (غضروف بین مهره ها) مشاهده می شود. فتق دیسک در بین عوامل کمردرد شیوع کمتری دارد ولی بهتر شناخته شده است. دیسک بین مهره ها ، فضای نرمی را بین مهره ها ایجاد می کند، گاه این دیسک متورم شده و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورد. اغلب اعصابی که از ران و بازو می گذرند تحت فشار قرار گرفته و گاه بی حسی، ضعف و مشکلاتی در کنترل ادرار ایجاد می کنند.
فتق دیسک مانند سایر علل کمردرد، خود به خود بر طرف می شود و اغلب نیازی به عمل جراحی نیست. در حقیقت سی درصد مردم مبتلا به فتق دیسک هستند و هرگز برایشان مشکل جدی ایجاد نمی شود.

 

شامل 12 صفحه word


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید دانلود مقاله کمر درد جهت خرید دانلود مقاله کمر درد
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.