narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

دانلود مقاله فیبرهای غذایی و سلامتی

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
دانلود مقاله فیبرهای غذایی و سلامتی

دانلود مقاله فیبرهای غذایی و سلامتی

دانلود مقاله فیبرهای غذایی و سلامتی

تغذیه یکی از نیازهای اولیه انسانی و یکی از پارامترهای اصلی و مهم در ارتباط با سلامتی می باشد.  در دنیای کنونی که انسان در معرض انواع ریسک فاکتورهای محیطی تهدید کننده حیات قرار دارد و بعضی از آنها نیز غیر قابل پیش بینی بوده و اجتناب ناپذیر هستند؛ باید از طرق مختلف سایر ریسک فاکتورهایی را که قابلیت اصلاح دارند؛ تعدیل ساخت یا از بین برد. امروزه یکی از راههای پیشگیری کننده که قابلیت مانور بسیار زیادی نیز دارد و تقریبا می توان گفت در اولین سطح پیشگیری قرار دارد؛ تغذیه می باشد.

با توجه به گوناگونی مواد غذایی و اینکه انسان موجودی همه چیزخوار است. لذا توانایی مانور بر روی این مورد بسیار زیاد بوده و می توان با مطالعات و تحقیقات مختلف در این زمینه؛ این فاکتور را بعنوان یک عامل پیشگیرنده بسیار مهم و در بعضی موارد حتی درمانی ، مطرح ساخت. در حال حاضر تقریبا در تمام نقاط دنیا بر روی این فاکتور بسیار مهم کارهای زیادی در حال انجام است و ابعاد مختلف تغذیه در مورد انواع مواد غذایی مورد مطالعه قرار می گیرد.

شایان ذکر است که در بعضی نقاط دنیا سعی بر این شده است که دانش تغذیه را از همان دوران کودکی و از طریق روشهای مختلف آموزشی در قالب بازیهای گروهی ، بازیهای کامپیوتری و سایر روشهای آموزشی و اطلاع رسانی، در جامعه افزایش دهند و این امر خود گواه بر اهمیت این علم و رابطه آن با سلامتی دارد.(1)

دانش کنونی تغذیه در دنیای کنونی دارای تغییرات زیادی نسبت به سالهای گذشته شده است. امروزه نظر بر این است که واقعا نباید تفاوتی بین رژیم غذایی افراد جوان و افراد سالمند و میانسال وجود داشته باشد. بطوریکه مصرف مقدار کافی مواد غذایی و مصرف انواع مختلف مواد غذایی می تواند عملکرد و فعالیت های شناختی افراد سالمند را در یک حد مطلوب نگه دارد.(2)

همانطور که می دانیم اساس انسان از خاک است و لذا مصرف هر چیزی که با خاک رابطه نزدیکتری داشته باشد می تواند برای انسان مفیدتر باشد. نزدیکترین موجود به خاک که برای انسان نیز قابل استفاده باشد، گیاهان هستند. امروزه توجه زیادی به فیبرها بعنوان یکی از عوامل تغذیه ای و یکی از عوامل پیشگیرنده و حتی درمانی شده است . فیبرها به مقدار فراوان در گیاهان یافت می شوند و انسان با مصرف مقادیر زیادی از سبزیجات و میوه ها می تواند میزان دریافتی فیبرهای غذایی خود را افزایش داده و از اثرات سودمند آنها بهره مند شود.

در این مقاله اثرات مختلف پیشگیری کننده و درمانی فیبرهای غذایی بصورت خلاصه جمع آوری شده است و در قالب سه موضوع اصلی ارتباط فیبرها با بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای گوارشی و سرطانها آورده شده است.

1-  فیبرهای غذایی و بیماریهای عروقی قلبی

بیماریهای قلبی عروقی از جمله شایعترین علل مرگ و میر در دنیای کنونی می باشند. این بیماریها را میتوان به سادگی کنترل کرد و با اقدامات پیشگیرنده می توان ریسک ابتلا به مرگ و میر را به حداقل رساند. لذا موضوع بیماریهای قلبی عروقی از جمله مهمترین موضوعات مورد تحقیق در اکثر نقاط دنیا می باشد.

تحقیقات بسیار زیادی  ثابت کرده اند که دریافت مقادیر بسیار زیادی از فیبرهای موجود در سبزیجات و میوه ها می تواند ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهد.(3)

همانطور که بیان شد غذاهای گیاهی غنی از کربوهیدرات و فیبر، دارای مزایای بسیار زیادی می باشند. وقتی فرد از یک غذای غنی از کربوهیدرات ولی دارای فیبر کم استفاده می کند یک (هیپرتری گلیسیریدمی القاء شد توسط کربوهیدرات) در بدن وی ایجاد می شود که این هیپرتری گلیسریدمی خود می تواند عامل افزایش بروز بیماریهای قلبی عروقی باشد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که غذاهایی که کربوهیدرات کمی دارند ولی فیبرهای قابل ملاحظه ای دارند می توانند اثر مفیدی در کاهش سطح تری گلیسرید خون داشته باشند و لذا میتوانند بعنوان یک رژیم درمانی به منظور کاهش بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماریهای وابسته به هیپرتری گلیسیرید بکار برده شوند.(4)

مدارک بسیار زیادی وجود دارد که بیان می کند ویتامین  E بعنوان یک عامل ضد سرطان و ضد بیماریهای قلبی عروقی عمل کند. در یک مطالعه فاکتورهایی که روی غلظت سرمی این ویتامین اثر دارند مورد بررسی قرار گرفته است مشخص شده است که اصلی ترین فاکتور تعیین کننده ، دریافت ویتامین E  بصورت مکملی است ولی سایر فاکتورها نظیر رتینول، کاروتنوئیدها، ویتامین C   مکملی و فیبرهای غذایی نیز می توانند سبب افزایش غلظت این ماده در بدن شوند. لذا مصرف فیبرهای غذایی با واسطه ویتامین E  می توانند سبب کاهش میزان ابتلا به سرطانها و بیماریهای قلبی عروقی شود.(5)

 

شامل 8 صفحه word


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید دانلود مقاله فیبرهای غذایی و سلامتی جهت خرید دانلود مقاله فیبرهای غذایی و سلامتی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.