narges-kw

narges-kw

narges-kw

narges-kw

دانلود مقاله فشارخون

[ad_1] تنها فروشگاه فروش فایل
دانلود مقاله فشارخون

دانلود مقاله فشارخون

دانلود مقاله فشارخون

 هیپرتانسیون یکی از شایع ترین مشکلات طبی در ایالات متحده بوده و به عنوان سردسته علل مراجعه به پزشک و تجویز دارو می باشد. هیچ تعریف ثابتی در مورد هیپرتانسیون وجود ندارد، اما معمولاً به حالتی اطلاع می شود که فشار خون از حد نرمال بالاتر می رود. در سال 1996 سازمان جهانی بهداشت (WHO) هیپرتانسیون را به عنوان فشار خون بالاتر از 95/160 به همراه افزایش خطر بیماری قلبی عروقی تعریف کرد. در ایالات متحده گزارشی از NC-VI J پیشنهاد کرد که فشار بالای 90/140 که سه بار در سه ویزیت جداگانه گرفته شده است. و باعث افزایش ریسک بیماریهای قلبی – عروقی می شود. (1) با این تعریف در حدود 50 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به هیپرتانسیون هستند که حدود 70% این افراد به بیماری خود آگاه  هستند. 50% این افراد تحت درمان بوده که حدود 25% این افراد دارای فشار خون کنترل شده در آستانه 90/140 می باشند.
هیپرتانسیون با بالارفتن سن افزایش یافته و در افراد سیاه پوست نسبت به سفیدپوست بیشتر دیده می شود. مرگ و میر ناشی از سکته های مغزی و بیماری عروق کرونری.: شایعترین عوارض هیپرتانسیون ، در طی این سه دهه به خاطر پیشرفت های درمانی کاهشی در حدود 60% داشته است. با این حال به طور کامل رفع نشده است.
وقوع ESRD   وCHF دو عارضه دیگر هیپرتانسیون در حال افزایش می باشد. میزان مرگ و میر قلبی عروقی هنگامی که فشار دیاستولی و سیتولی بالا می رود افزایش می یابد. اما در افراد بالای 50 سال فشار سیتولی یک پیشگو کننده بهتر برای ارتباط این عوارض با میزان مرگ و میر است. (2)
NC-VI J جهت طبقه بندی فشار خون در افراد 18 ساله و بالاتر، ششمین گزارش خود را در سال 1997 ارائه داد که عبارتند از: Svstolic MMHg                   svstolic
<80
     <120    Optimal
<85    <130    Normal
85-89    130-139    High Normal
          Hypertension
90-99    140-159    StagI (mild)
100-109    160-179    Stage II (Med)
110<    180<    Stage III(Severs)

در صورتی که فشار دیاستولی و سیستولی در هر stage نباشد فشار خون را بر اساس فشار بالاتر مشخص می کنیم.
 ایتولوژی:
 در حدود 95-90% از بیماران با هیپرتانسیون علت مشخصی برای بیماری وجود ندارد که به آن هیپرتاسیون اولیه یا اساسی گویند. در این تیپ الگوی درگیری فامیلی زیاد بوده و دخالت عوامل ژنتیکی را در این بیماران مطرح می کنند. علاوه بر فاکتورهای ژنتیکی فاکتورهای دیگر نظیر چاقی، سیگار، الکل، زندگی کم تحرک، مصرف نمک، استرس در ایجاد این تیپ دخیل هستند. مکانیسم های پاتوفیزیولوژی پیشنهاد شده شامل عوامل نوروهومورال (افزایش فعالیت سیستم رنین- آنژیوتانسینوژن و سمپاتیک)، هیپرانسولینیمی ، احتباس کلیوی سدیم به میزان بالا و تغییرات ایجاد شده در آندوتلیوم عروقی است که مورد اخیر بنظر میرسد. بیشتر بعلت کاهش تولید NO و افزایش تولید آندوتیلن عروق می باشد.(4)
در حدود 5% افراد علت مشخص برای هیپرتانسیون وجود دارد که به آن هیپرتانسیون ثانویه گفته می شود. عوامل آن بطور خلاصه در زیر بیان شده است. (5)
 (a کلیوی : بیماری پارانشیم: گلومرونفریت  حاد، کلیه پلی کیستیک، نفروپاتی دیابتی
 بیماری عروقی: کلاژن واسکولار، تنگی شریانها (AS)، دیسپلازی فیبروماسکولار
(b  اندوکرین و متابولیک:  فئوکروموسیتوما، آلدوسترونیسم، هیپرپلازی  مادرزادی آدرنال، سندرم کوشینگ هیپرپاراتیروئید، آگرومگالی، هورمون با منشاء اگزوژن OCP))
 C)عصبی : Sleep apnea، افزایش فشار داخل جمجمه  (ICP)، سندرم گیلن باره، هیپرتانسیون بعد جراحی، تشنج اتونومیک.
D)داروها: آمفتامین، کوکائین، سیکلوسیورین، اتانول، کورتیکو استروئید، مینرالوکورتیکوئید،NSAID  ، تیرامین
متفرقه: کوارکتاسیون آئورت، حاملگی, سندرم کارسنوئید، شانت AV، بربری و نارسایی آئورت
 
علائم بالینی:
 
فشار خون بندرت به تنهایی علامت دار می شود. هر چند لائمی غیر اختصاصی نظیر سردرد (بخصوص در ناحیه آکسی پوت ) تاری دید، طپش قلب، آنژین، خونریزی از بینی، سرگیجه وخستگی ممکن است دیده شوند. علائم فشار خون بسته به بیماری زمینه ای آن می تواند متغیر و اختصاصی باشد که می توان اثر ضعف، پر اداری و گرفتگی عضلانی ثانویه به هیپوکالمی  در هیپرآلدوسترونیسم اولیه و تعریق ، طپش قلب و سردرد در فئوکروموسیتوما نام برد. با افزایش فشار خون مزمن علائم صدمه به ارگانهای  هدف ممکن است ظاهر شود که علائم قلبی، بیماری عروق مغزی، اورمی و دیسکسیون آئورت می باشد. (6)
 
عوارض:
 
1- سیستم قلبی-  عروقی: درگیری سیستم قلبی عروقی در هیپرتانسیون شامل هیپروترومی بطن چپ (LVH)، بیماری ایسکمیک قلبی، اتساع ریشه آئورت، آریتمی بطنی و دهلیزی، نارسایی سیستولیک و دیاستولیک و آنژین قلبی می باشد.(7)
هیپرتانسیون مزمن بطور قابل توجهی باعث افزایش دیامتر، ضخامت و سختی آئورت شده که تغییرات دیامتر و ضخامت در مردان نسبت به زنان بیشتر مشاهده شده است. (8)
2- سیستم عصبی مرکزی: عوارش هیپرتاسیون مزمن در سیستم عسبی مرکزی بصورت سکته خونریزی دهنده، آتروآمبولیک و انسفالوپاتی تظاهر می کند (9). یک فشار دیاستولیک بالای 95 سیستولیک بیش از 160 منجر به افزایش انسیدانس قابل توجه سکته ها می شود.(چهار برابر می کند) (10). ریسک سکته ها با LVH، سن و دیابت همراه بالا می رود. (11)

 

شامل 45 صفحه word


اشتراک بگذارید:


[ad_2]
از فروشگاه فایل 4رروش اینجا کلیک کنید دانلود مقاله فشارخون جهت خرید دانلود مقاله فشارخون
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.